Define:
Opstellen van de Businesscase: Onderbouw waarom het belangrijk is om aan dit
project te werken. Hoe ziet de wereld er volgend jaar uit wanneer dit project niet
wordt gedaan?
Secuur definiëren van de Voice of the Customer: Verzamel en presenteer de gegevens die inzicht bieden in de wensen en eisen van de klant. Denk ook aan de Interne klant
Measure:
Vertaal de klantenwens naar een kwantificeerbare, dus meetbare grootheid
en ontwikkel een data-
Bepaal de betrouwbaarheid van de verzamelde data ter voorkoming van GIGO (Garbage in, Garbage out)
Voorkom dat er in deze fase op onderbuikgevoel al de oplossing van het probleem wordt bepaald.
Analyse:
Bepaal de huidige procesprestatie
Stel het gat vast tussen de huidige en de gewenste procesprestatie
Verzamelen alle mogelijke oorzaken die de slechte procesprestatie kunnen veroorzaken Toon met behulp van data en statistiek (hypothese testen) aan welke de rootcauses zijn
Improve:
Verbeter het proces door de rootcauses weg te nemen middels LEAN, Design
of Experiment, ANOVA, Piloting, (bridging the gap)
Initieer een tolerantie onderzoek
Stel de verbeterde procesprestatie vast
Control:
Borg het verbeterde proces in de organisatie
Ontwikkel en implementeer een statistisch
procesbeheersprogramma (SPC)
Update de documentatie en de werkprocedures
Draag het project over aan het lijnmanagement en stel daarbij een proceseigenaar aan
DMAIC Roadmap tot succesvol verbeteren: